Inwestycja „Zaprojektowanie i wybudowanie drogi S3 Legnica (A4) – Lubawka, na odcinku od węzła Legnica II (bez węzła) do węzła Bolków (z węzłem)” została zaliczona do bardzo ważnych zadań rządowych. Konieczność jej budowy wynika z potrzeby stworzenia tranzytowego układu dróg na terytorium kraju. Realizacja tego projektu jest jednym z elementów dostosowania infrastruktury drogowej do standardów europejskich i jest planowana do finansowania ze środków UE. Inwestycja została podzielona na dwa zadania.
Zadanie I to „Zaprojektowanie i wybudowanie drogi S3 Legnica (A4) – Lubawka, zadanie I od węzła Legnica II (bez węzła) do węzła Jawor II (z węzłem) o długości ok. 19,730 km tj. od km 2+420,47 do km 22+150,00”. Umowa z Wykonawcą Zadania I została podpisana 06.10.2015 roku. O realizację Zadania I ubiegało się 9 firm. Najlepszą ofertę złożyło konsorcjum:
EUROVIA POLSKA SPÓŁKA AKCYJNA ul. Szwedzka 5, Bielany Wrocławskie, 55-040 Kobierzyce
WARBUD SPÓŁKA AKCYJNA ul. Domaniewska 32, 02-672 Warszawa
Wykonawca zaprojektuje i wybuduje drogę ekspresową w ciągu 30 miesięcy. Czas przeznaczony na budowę nie obejmuje okresów zimowych (tzn. od 15 grudnia do 15 marca).
Koszt realizacji Zadania I to 240 308 591,40 zł netto, w tym:
- Koszty ogólne: 13 848 630,50 zł
- Przygotowanie dokumentów: 11 294 422,74 zł
- Koszt robót budowlanych: 215 165 538,16 zł
Poniżej zostały przedstawione niektóre zadania realizowane w ramach projektu:
- budowa dwóch węzłów drogowych „Jawor Północ”, „Jawor Wschód”,
- budowa trzech wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej S3: nad drogą krajową, drogą powiatową oraz linią kolejową,
- budowa dziewięciu wiaduktów nad drogą ekspresową S3 w ciągu dróg gminnych, powiatowych i wojewódzkich,
- budowa urządzeń ochrony środowiska, m. in.: pasów zieleni izolacyjnej, krajobrazowej, naprowadzającej, ekranów akustycznych, przeciwolśnieniowych i osłonowych, zbiorników infiltracyjnych,
- budowa oświetlenia drogowego oraz sieci elektroenergetycznych,
- przebudowa istniejącej (niezwiązanej), a kolidującej z drogą S3, infrastruktury technicznej naziemnej i podziemnej, w tym: linii telekomunikacyjnych, linii energetycznych, sieci wodociągowej, sieci gazowych, sieci kanalizacyjnych.
W ramach przedmiotowej inwestycji zostały przyjęte m. in. poniższe parametry techniczne:
- Przekrój dwujezdniowy, tj.: – 2×2
- klasa techniczna – S
- prędkość projektowa Vp – 100 km/h
- liczba pasów ruchu – 2 x 2 x 3,5 m
- pas dzielący wraz z opaskami – min. 5 m
- szerokość opaski – 0,5 m
- pas awaryjny – 2,5 m
- szerokość pobocza gruntowego – 0,75 m lub większa jeśli zachodzi potrzeba lokalizacji urządzeń BRD oraz ochrony środowiska
- kategoria ruchu – KR 7
- obciążenie nawierzchni – 115 kN/os
- skrajnia pionowa – 4,7 m
- pochylenie poprzeczne – 2,5%
Parametry planowanych obiektów inżynierskich:
Oznaczenie obiektu | Kilometraż | Klasa obciążenia |
WD-3a | 5+179,74 | B |
WD-4 | 6+501,03 | B |
WD-5 | 8+243,77 | B |
WD-6 | 10+090,54 | B |
WS-7 | 10+845,14 | A |
WD-8 | 13+037,17 | B |
WS-9 | 14+076,96 | A |
WDJ-2 | 16+097,57 | B |
WDJ-3 | 17+764,47 | B |
WDJ-5 | 19+380,17 | A |
WSJ-6 | 20+568,41 | A |
WDJ-7 | 21+653,73 | A |